Zoekmachine marketing voor jouw onderneming

Zoekmachine marketing is een erg breed begrip en om in een klein blog dit helemaal uit te leggen is niet mogelijk. Wel ga ik proberen om kort maar krachtig te vertellen wat het inhoudt. Zoekmachine marketing bestaat uit twee delen. Er bestaat een ‘gratis’ deel en een betaald deel. Dat is SEO en SEA. SEO staat voor zoekmachine optimaliseren en dit kan dus volledig gratis alleen dit kost erg veel tijd en daarom laten veel bedrijven dit uitbesteden waardoor het alsnog geld kost. Het andere deel is dus SEA, SEA staat voor zoekmachine adverteren. Dit kost altijd geld want je moet nou eenmaal voor die advertenties betalen. Wanneer je dit laat uitbesteden kost het natuurlijk weer wat meer.
SEO
Ik heb nu verteld dat SEO gratis kan en dat het zoekmachine optimaliseren betekend maar wat houdt het nu precies in? Wanneer je bijvoorbeeld in typt: laptoptas kopen dan zal je eerst drie advertenties zien. Deze advertenties vallen onder SEA maar het gaat om wat onder de advertenties staat. Dit zijn de organische zoekresultaten. Wanneer je hier bovenaan staat heb je je SEO dus erg goed op orde. Dit kost echter heel veel tijd en is een lastig deel van internet marketing. Je kunt bovenaan komen in google door bijvoorbeeld veel aan linkbuilding te doen. Ook zijn technische SEO, zoekwoordenonderzoeken en contentmarketing erg belangrijk.
SEA
Waar ik net vertelde over die drie advertenties die je als eerst ziet als je op iets googelt, dat valt onder SEA. Je kunt deze advertenties maken in Google Ads. Je kan via Google Ads verschillende soorten campagnes maken. Je hebt natuurlijk wel zoekwoorden nodig, wanneer mensen deze zoekwoorden intypen in google en je genoeg betaald dan komt jouw advertentie bovenaan te staan. Er zijn ook andere soorten advertenties die onder SEA vallen. Denk dan bijvoorbeeld aan een Google Shopping.